Werkgroep Drouwen Duurzaam barst van energie

Maar liefst vijftig personen bezochten donderdag in Drouwen de speciale informatieavond over verduurzaming, isoleren en financieren. De werkgroep ‘Drouwen Duurzaam’ had daarvoor verschillende sprekers uitgenodigd. In het Meester Hekmanhoes werd volop gediscussieerd over die ene grote opgave: we moeten allemaal minderen. Ons gedrag zullen we echt moeten aanpassen.

De eerste algemene inleiding energietransitie werd gegeven door Marcel Jongmans, Programmamanager Duurzaamheid van de gemeente Borger-Odoorn. “Het initiatief in Drouwen om de hele energie problematiek vanaf de basis aan te pakken en niet te gaan zitten afwachten spreekt me enorm aan,” begint Jongmans, “Drouwen loopt daarin samen met het dorp Valthe voorop. Dit plaatselijke initiatief mag je gerust zien als een lichtend voorbeeld voor de rest van de gemeente Borger-Odoorn.”

Jongmans benadrukte nogmaals dat een succesvolle energietransitie toch echt bij ons zelf begint. “We moeten veel minder energie gebruiken. Dat betekent dat je mogelijk iets van je vertrouwde verworvenheden moet inleveren. B.v. niet meer drie maal per jaar een vakantiereis ondernemen is voor sommigen tocht echt wel even slikken. Dat wat al jaren normaal was ligt nu onder een vergrootglas”, aldus de energiecoach.

Daniël van der Kleij van het Drents Energieloket.

Veel inwoners van Drouwen hebben aangegeven graag een stap te willen zetten. In de door de werkgroep opgestelde enquête werd massaal om ondersteuning van een energiecoach gevraagd. Aangezien de gemeente Borger-Odoorn maar over twee energiecoaches beschikt (het betreft vrijwilligerswerk) zal het nog wel even duren voordat alle gewenste woningbeoordelingen en warmtescans door de coaches kunnen worden uitgevoerd. De gemeente is op dit moment nog naarstig op zoek naar meer vrijwilligers die energiecoach willen worden.

Een andere presentatie werd verzorgd door Daniël van der Kleij, werkzaam bij het Drents Energieloket. De onderwerpen, die voorbij kwamen waren o. a. isolatie, subsidies en warmtepompen. Van de Kleij sprak de aanwezigen aan op hun gedrag. Dat zal moet veranderen willen we onze doelen gaan halen. Iedereen moet besparen en dankzij de situatie in de wereld, met de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, is de noodzaak ook financieel goed voelbaar. Blijkbaar moeten we eerst pijn voelen in onze portemonnee voordat we ook bij de klimaatproblematiek willen stilstaan.

Hij had ook nog een paar goede tips. Wacht niet te lang met het maken van plannen om thuis energie te besparen. Vraag verschillende offertes aan en duik in de wereld van de subsidies. Er is veel mogelijk maar omdat we nu allemaal tegelijk aan de slag lijken te willen gaan is er wel een probleem ontstaan m.b.t. de levering van materialen en de beschikbaarheid van voldoende vakbekwaam personeel. Het Drents Energieloket is de plek om je onafhankelijk te laten informeren.

De Werkgroep ‘Drouwen Duurzaam’ barst van de energie om het vuurtje van de energietransitie brandende te houden. De inhoud van de verschillende presentaties zijn vanaf nu terug te vinden op de website: drouwenduurzaam.nl. De enquête kan nog worden ingevuld via o.a. dezelfde website. Insturen kan tot 1 november 2022. Daarna is het bedoeling dat er een volgende informatieavond wordt gehouden. De gespreksonderwerpen zijn mede afhankelijk van de ingevulde enquêteformulieren.