Ook gastgezinnen Wereld Dans en Muziekfestival SIVO in Drouwen

De 34e editie van het Wereld Dans en Muziekfestival SIVO keert terug in de gemeente Borger-Odoorn. Deze zomer, van vrijdag 28 juli t/m zondag 30 juli, strijkt het culturele dansfestijn met dansers en muzikanten uit de hele wereld neer in hartje Borger. Ook vanuit Drouwen heeft de organisatie inmiddels de eerste enthousiaste aanmeldingen van gastgezinnen en vrijwilligers ontvangen. Op dit monent is er in Drouwen al voor zeven personen een logeerplek beschikbaar. Daarom heeft de organisatie besloten nu ook actief in Drouwen e.o. te gaan werven zodat hier mogelijk een complete buitenlandse groep ondergebracht kan worden.

Eerste kennismaking tussen gastgezin en buitenlandse SIVO-deelnemers.

In 2019 maakte het SIVO-festival een succesvolle nieuwe start in Orvelte, maar tijdens het evenement is de organisatie tot de conclusie gekomen dat de faciliteiten op deze plek niet toereikend zijn. Het SIVO Wereld Dans- en Muziekfestival, dat t/m 2016 twee-en-dertig keer in Odoorn werd gehouden, was het grootste folklorefestival van Nederland en één van de grootste internationale volksdansfestivals van Europa. Iedere zomer waren honderden vrijwilligers en gastgezinnen uit Odoorn en wijde omgeving in touw om het evenement mogelijk te maken.

Corona en internationale spanningen (de oorlog tussen Oekraïne en Rusland) zorgden er mede voor dat het festival drie jaar op rij moest worden uitgesteld. Dit jaar vertonen dansers en muzikanten uit alle windstreken hun niet geringe kunsten in Borger. Maar voor het zover is moeten er in de hele regio voldoende logeerplekken voor de buitenlandse deelnemers gevonden worden. Voor verschillende werkzaamheden voor en tijdens het SIVO-festival is de organisatie op zoek naar vrijwilligers maar vooral naar gastgezinnen. Ook in Drouwen en omliggende dorpen is SIVO op zoek naar gastgezinnen. Wie wil er eind juli gedurende een aantal dagen en nachten minimaal twee gasten in zijn gezin opnemen?

Na afloop afscheid nemen van een nieuwe buitenlandse vriend of vriendin valt niet altijd mee.

Van sommige gastgezinnen is uit het verleden bekend, dat zij na jaren nog steeds contact hebben met hun vroegere buitenlandse gasten. Ze mailen regelmatig met elkaar of zoeken elkaar zelfs op in hun geboorteland. Vriendschappen voor het leven zijn vaak het mooie gevolg van een weekje SIVO. Per gezin worden, gedurende een week, twee personen als gast in huis genomen zodat de buitenlanders niet helemaal moederziel alleen in een voor hen vreemde omgeving terecht komen. Een gastgezin kan volop genieten van de gasten, ook tijdens de optredens. Ieder gastgezin krijgt van de SIVO-organisatie de kans om gratis de voorstellingen bij te wonen en ze worden tijdens het evenement van informatie voorzien door SIVO-vrijwilligers. Ook is er altijd een tolk beschikbaar als het zelfs met handen en voeten en ‘google translate’ even niet lukt.

Voor aanmelding en/of voor meer informatie over de mogelijkheden hoe u als gastgezin of vrijwilliger in Drouwen en omgeving aan het  SIVO-festival bij kunt dragen: info@sivofestival.nl.