Open Huis verenigingen Drouwen levert verrassende ontmoetingen op

Kaartclub Drouwen in actie.

Dat Corona veel kapot heeft gemaakt en mogelijk nog gaat maken, weten we allemaal. Bij verschillende verenigingen b.v. staat het water inmiddels tot de lippen. Steeds minder leden en kosten die maar blijven stijgen. In Drouwen besloot men om niet langer lijdzaam af te wachten en het verenigingsleven opnieuw onder de aandacht van de inwoners te brengen. Het idee voor een Open Huis voor verenigingen was geboren.

Afgelopen zaterdag kwamen er bijna vijftig personen een kijkje nemen in het plaatselijke Meester Hekmanhoes. Daaronder ook veel leden van andere verenigingen uit de regio die zich verbaasden over het gevarieerde aanbod van activiteiten binnen zo’n kleine gemeenschap als Drouwen. Alleen al daarom was de eerste editie van dit Open Huis voor verenigingen een schot in de roos. Zeker in dit geval geldt het aloude gezegde onbekend maakt onbemind.

Drouwen kent verschillende biljartverenigingen.

D(V)rouwen in beweging is zo’n club die bij het grote publiek onbekend is en toch al jaren lessen cardio/stretchen en balans/stretchen in het dorpshuis geeft. Nu alleen nog voor vrouwen maar in de toekomt mogelijk ook voor mannen. Onder deskundige leiding wordt er wekelijks twee uur fysieke aandacht aan lijf en leden besteed. Bij de Kaartclub Drouwen draait het vooral om de gezelligheid. Wekelijks spelen de ruim twintig leden uit verschillende dorpen om vleesprijzen en aan het eind van het seizoen is er de beker voor de nummer één in het eindklassement.

Toneelvereniging Vriendenkring worstelt nadrukkelijk met de naweeën van de coronapandemie. Er is vooral een tekort aan mannen. Voor de uitvoeringen in januari 2023 wordt dit probleem opgelost door twee éénakters te gaan spelen maar de vereniging hoopt op korte termijn toch een paar nieuwe leden te kunnen begroeten. Het Open Huis leverde in ieder geval een eerste belangstellende op. De badmintonclub is op sterven na dood en de toekomst ziet er ook na dit weekend niet veel beter uit.

Toneelvereniging Vriendenkring smacht naar mannen.

Het bestuur van het Meester Hekmanhoes was zelf ook vertegenwoordigd. Ze hebben er natuurlijk alle belang bij dat de verenigingen actief blijven. Het Dorpshuis worstelt trouwens ook zelf met een tekort aan vrijwilligers. De vrijwilligerspool is de afgelopen jaren behoorlijk opgedroogd. Tijdens het Open Huis werd er vooral een oproep gedaan voor vrijwillige barmedewerkers en schoonmakers.

Op papier ziet het gevarieerde verenigingsleven in Drouwen er nog steeds goed uit maar in de praktijk hopen verschillende organisaties dat mede dankzij de eerste editie van het Open Huis er de komende tijd toch sprake zal zijn van enige ledenwinst. Positief is in ieder geval het feit dat de Jeu de Boules club na dit weekend weer nieuw leven in wordt geblazen en dat de tafeltennisclub DBC floreert als nooit tevoren.  Het Open Huis zal in de toekomst mogelijk een vervolg krijgen.