In april alsnog groot bevrijdingsfeest!

In maart 2020 moest de werkgroep ‘75 jaar bevrijding Drouwen, Bronneger en Bronnegerveen’ vanwege de uitbraak van Corona besluiten om alle activiteiten te schrappen en waar mogelijk uit te stellen. Vorig jaar werd een nieuwe poging ondernomen maar opnieuw stond Corona de plannen in de weg. In april van dit jaar is het tijd voor de derde poging want driemaal is scheepsrecht!

De organisatie van de Drenthe Liberty Tour 2022 benaderde de werkgroep met de vraag of we alsnog etappeplaats willen zijn. Op vrijdag 8 april 2022 rijdt de karavaan met historische legervoertuigen over de Hondsrug. Startplek is Westerbork waar vanaf 6 april een bivak wordt ingericht. Via diverse dorpen arriveert de kolonne rond het middaguur in Drouwen.

Bij o.b.s. Ekkelhof krijgen de bijna driehonderd deelnemers een lunch aangeboden. Alle voertuigen worden rondom de school en aan de Hoofdstraat geparkeerd. Tijdens de twee uur durende stop is publiek van harte welkom om de oude legervoertuigen en ook de vele motoren van dichtbij te bewonderen en een praatje met de vaak trotse eigenaren te maken. De werkgroep is inmiddels bezig om ook een randprogramma in elkaar te zetten. Daarvoor worden de kant-en-klare draaiboeken van 2020 uit de kast gehaald. Het programma wordt overigens geen kopie van twee jaar geleden omdat vanwege Corona massale binnen-activiteiten waarschijnlijk nog niet zijn toegestaan.

De werkgroep gaat ondertussen verder met alle voorbereidingen voor dit unieke bevrijdingsfeest. Zodra er sprake is van meer versoepelingen willen we er klaar voor zijn. Deadline voor de organisatie is eind februari. Natuurlijk hoopt de organisatie in april ook op u een beroep te kunnen doen. In 2020 stond een grote groep vrijwilligers, ambassadeurs en verkeersregelaars klaar om het evenement mogelijk te maken. Ook zij worden de komende tijd benaderd met het verzoek een bijdrage aan het programma te leveren.