Geen openbaar vervoer meer in Drouwen na 19.00 uur

De nieuwe dienstregeling die ingaat per 12 december a.s. betekent slecht nieuws voor passagiers die ’s avonds na 19.00 uur van Lijn 59 gebruik willen maken. Vanwege het ‘summiere gebruik’, zoals QBuzz het noemt, blijven onze dorpen in de avonduren van openbaar vervoer verstoken.

Het bestuur van Dorpsbelangen Drouwen, Bronneger en Bronnegerveen heeft de afgelopen tijd veel overleg gehad met QBuzz en de gemeente Borger-Odoorn. Insteek was dat Drouwen met het openbaar vervoer bereikbaar moest blijven. Dat is uiteindelijk gelukt.

De veranderingen

Reizigers op Lijn 59 vanuit onze dorpen in de richting Emmen moeten na dit weekend overstappen in Exloo op lijn 75. Lijn 59 stopt na 12 december in Exloo bij de nieuwe halte Hoofdstraat (voorheen Hoofdstraat 55). De oude lijn 59 blijft gewoon rijden tussen Gieten, Drouwen, Borger en Exloo.

Doordeweeks wijzigen ook de vertrektijden. De overstaptijd tussen Lijn 59 en de QLiners bij P+R Gieten wordt ruimer. Vanuit Drouwen naar Groningen is het op een aantal momenten sneller om al in Gasselte (haltes Jan Hugeslaan / rotonde) over te stappen op QLiner 312.

De snelste manier om vanuit Exloo en Ees naar Gieten en daarna door naar Groningen te reizen, is door bij P+R Borger over te stappen op QLiner 300. Wat tenslotte ook veranderd is het vervoermiddel. De vertrouwde ‘grote’ streekbus maakt plaats voor een kleinere 8-persoonsbus. Ook hier is het geringe passagiersaanbod de reden.

Raadpleeg voor vertrek altijd de z.g. reisplanner:

qbuzz.nl/gd/reis-plannen/reisplanner

De toekomst van onze geschiedenis

In het kader van het project ‘Drouwen, Bronneger en Bronnegerveen in zicht’ hebben studenten van het van Hall Larensteincollege uit Leeuwarden  de geschiedenis van het landschap  onderzocht middels veldonderzoek en het bestuderen van het archief.